×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Bas Quaedvlieg
ANALYSE ONZEKERHEID
Bescheiden timmeren aan toekomst
De tweede degradatie in de geschiedenis kwam hard aan in Kerkrade. In de relatieve luwte van de eerste divisie wordt nu gebouwd aan een nieuw Roda.
Bij Roda kijken ze wel uit. Een paar maanden nadat de club op pijnlijke wijze werd teruggeworpen naar de eerste divisie neemt niemand het woord promotie in de mond. In het Parkstad Limburg Stadion lijkt alles en iedereen doordrongen van het nieuwe realisme. Meedoen voor het kampioenschap wordt een lastig verhaal en dus hoor je daar ook niemand over.

Ook Robert Molenaar peinst er niet over hardop ambities voor komend seizoen uit te spreken. Sterker nog, de trainer waakt voor al te hoge verwachtingen. „Saneren en presteren gaat over het algemeen niet goed samen”, waarschuwde hij al tijdens de oefencampagne. De moeilijke situatie waarin Roda verkeert, vergeleek hij zelfs met gevoel voor dramatiek met ground zero.

Wie naar de spelersgroep kijkt, moet inderdaad concluderen dat het onwaarschijnlijk is dat Roda vanaf het begin bovenin mee zal draaien. Waar clubs als Sparta, NEC, FC Twente en in mindere mate Go Ahead Eagles zich behoorlijk roerden op de transfermarkt, bleef het in Kerkrade lang stil. Terwijl een groep ondernemers in de zomer druk doende was de club te saneren, moest Harm van Veldhoven met handen en voeten gebonden op zoek naar nieuwe spelers. De technisch en algemeen directeur zag zich vanwege de penibele financiële situatie genoodzaakt lang te wachten met het aantrekken van nieuwe aanwinsten. Zo werd aanvaller Simakala pas anderhalve week voor de eerste wedstrijd gepresenteerd en is het nog altijd wachten op een nieuwe spits.

Gevolg is dat Molenaar aan de slag moet met een sobere selectie. Gustafson, Schahin, Auassar, Kum, Avdijaj: alle dragende spelers vertrokken deze zomer. Wat overbleef is een uitgedunde groep, aangevuld met vier nieuwe spelers en wat jongens uit de eigen jeugd. Met die smalle en jonge kern, van gemiddeld 23 jaar, moet Molenaar het voorlopig zien te rooien. Een pittige klus, ook al omdat er meteen een zwaar programma wacht. Een geluk voor de trainer is dat Roda het wel heel bont moet maken wil de ploeg aan het einde van de rit geen play-offs spelen.

Terwijl in alle bescheidenheid aan een nieuwe smoel wordt gewerkt, is de toekomst van de club nog altijd ongewis. Aleksei Korotaev blijft de voornaamste kandidaat om Roda over te nemen, maar is tot op de dag van vandaag verstrikt in eindeloze juridische procedures waardoor hij Dubai nog steeds niet mag verlaten. Roda wacht kortom niet alleen op, maar ook naast het veld opnieuw een onzeker jaar. En dat terwijl de fans de laatste jaren al zo veel hebben moeten verduren.
vr 17 augustus 2018 om 09:20 - 17 augustus 2018 om 09:20 # 52051
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 10 mei 2024 om 20:00
Euroborg



FC Groningen


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement