×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher
ACHTERGROND RODA JC
Wat rest Kerkrade als Roda omvalt?
Eventueel verdwijnen van Roda JC heeft invloed op financiën, emoties en stadspromotie. Steeds meer Kerkradenaren vinden dat de grens voor de gemeentelijke steun nu écht bereikt is. Maar wat zijn de gevolgen?
DOOR RUBEN VAN ERP

KERKRADE

De zeven vermogende ondernemers (G7) die de sanering bij Roda JC leiden, noemen ­gemeentelijke steun nood­zakelijk om de club overeind te houden. Die steun moet bestaan uit het halveren van de stadion­huur. Maar het feit dat Roda ondanks vele beloftes voor de zoveelste keer aanklopt voor financiële steun én de merkwaardig harde toon die Carel Bouckaert, namens de G7, eerder gebruikte richting de gemeente, hebben in Kerkrade voor grote tegenstand gezorgd. In de stad zijn steeds meer mensen van mening dat de grens nu echt bereikt is. Maar wat staat Kerkrade te wachten als de gemeente de club laat (om)vallen?

Huurder

De financiële strop in de vorm van het stadion lijkt het grootste probleem. Tegen wil en dank werd Kerkrade in het verleden eigenaar en grootaandeelhouder van het stadion. Dat gebeurde in ruil voor kapitaalinjecties om te voorkomen dat Roda om zou kiepen. In de huidige situatie is Roda ‘slechts’ huurder van het stadion. Veruit het grootste deel van de huur van acht ton, die Roda betaalt aan de Stadion BV, wordt door het stadion gebruikt om de rente- en aflossingsverplichting richting de gemeente te voldoen. Momenteel staat er nog zo’n negentien miljoen euro aan leningen open. Kerkrade heeft dus nog een berg geld tegoed van het stadion (lees: zichzelf), dat moet binnenstromen vanuit Roda. Zonder wijziging van de huursom lost het stadion in 2046 de lening aan de gemeente af. Verdwijnt de grootste huurder, Roda dus, dan komt de aflossing van het stadion volledig voor rekening van de gemeente en dus van de Kerkraadse burgers. Na forse investeringen en met een leningenpost van meer dan honderd miljoen euro kan Kerkrade zich niet veel financiële tegenvallers permitteren. De komende jaren moet Kerkrade al bezuinigen en belangrijke financiële keuzes maken. Een halvering van de huur komt hoogst ongelegen, maar een stadion zonder club is een nog groter probleem. Tenzij het gebouw, dat volgens Kerkrade een WOZ-waarde van 22 miljoen euro heeft, een andere bestemming krijgt of verkocht kan worden. Een verkoop staat al langer op het verlanglijstje van de gemeente, maar ondanks inspanningen kwam daar de laatste jaren niks van terecht.

Naast een financiële strop ligt ook een emotionele ramp op de loer. Voor veel inwoners van Parkstad is Roda een belangrijke uitlaatklep. Een verlies daarvan zal hard aankomen in een regio die van ver is teruggekomen.

Als reden om de club overeind te houden wordt vaak de stadspromotie genoemd. ‘Wat is Kerkrade zonder Roda JC?’ Een verlies zou het omkiepen van de club zeker zijn. Niet alleen voor de stad, ook voor de regio. Aan de andere kant is er ook een prima toekomst mogelijk zonder betaald voetbal.

Risico

Roda laten omkiepen lijkt dus geen optie. Al is het de vraag of dat zonder gemeentelijke steun ook daadwerkelijk gebeurt. Of de gemeente dat risico durft te nemen?
wo 12 september 2018 om 06:24 - 12 september 2018 om 06:24 # 58540
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 10 mei 2024 om 20:00
Euroborg



FC Groningen


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement