×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher



Voor debutant Mitchel Keulen werd Roda JC - Go Ahead (3-1) een wedstrijd om nooit te vergeten. Mario Engels toonde op zijn beurt nog maar eens waarom er over zijn toekomst gespeculeerd wordt.
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Na afloop van de eerste competitiewedstrijd in het nieuwe jaar moet hij alle microfoons en schrijfblokjes weer af. Het is nu eenmaal wat de nummer twee van de topscorerslijst te wachten staat na wéér een uitmuntend optreden. Tot de klok op 31 januari twaalf uur slaat, blijft het speculeren: maakt Mario Engels het seizoen af in Kerkrade?

Zelf is hij er betrekkelijk helder over: „Ik wil graag blijven, dat heb ik al vaker gezegd. Ik voel me gelukkig hier en ik heb nog een contract tot de zomer.”

Toch weet ook de Duitser, die in de vorm van zijn leven verkeert, dat het gek kan lopen in de transferperiode. „Misschien komt er een bod dat Roda niet kan weigeren. Maar zo ver is het nog niet gekomen.”

Ik wil graag blijven, dat heb ik al vaker gezegd. Ik voel me gelukkig hier en ik heb nog een contract tot de zomer. Mario Engels
Belangstelling

Ook directeur Harm van Veldhoven is zich er bewust van dat elk moment zijn telefoon kan rinkelen. „Zo’n optreden als vandaag wordt natuurlijk bekeken, dat weten we. Dit was Mario op zijn best.”

Met Stephan Engels, Mario’s vader én zaakwaarnemer, zijn regelmatig gesprekken gevoerd over zijn toekomst. Binnenskamers is duidelijk voor welk bedrag Roda’s goudhaantje, wiens contract komende zomer afloopt, eventueel zou mogen vertrekken. Hoeveel geld dat is, wil Van Veldhoven niet aan de grote klok hangen.

Waarom er over Engels’ toekomst wordt gespeculeerd werd gistermiddag weer eens duidelijk. De gelegenheidsspits ging in zijn eerste optreden na de winterstop verder waar hij gebleven was. Met twee knappe doelpunten trok hij de overwinning over de streep. Niet voor het eerst dit seizoen maakte Engels eigenhandig het verschil tussen wel of geen drie punten. Vlak voor rust werd hij door zijn collega-aanvaller Mart Remans op fraaie wijze diep gestuurd. Engels liet doelman Verhulst kansloos en rondde beheerst af. In de blessuretijd had de doelman opnieuw het nakijken toen Engels met een fraai lobje de 3-1 eindstand bepaalde. Zijn tweede doelpunt van de middag, nummer zestien van het seizoen.

Het toonde nog maar eens aan waarom Roda in zo’n lastige spagaat zit. De club kan gezien de penibele financiële situatie een goed bod eigenlijk niet weigeren. Aan de andere kant betekent een vertrek van Engels zo goed als zeker een streep door de toch al bescheiden sportieve ambities.

Debutant

Toch was Engels niet de enige speler die na afloop uitgebreid werd gefeliciteerd. Want zo ‘gewoon’ als de goals van de topscorer inmiddels geworden zijn, zo bijzonder was de openingstreffer van de wedstrijd. Mitchel Keulen, die zijn debuut maakte in het betaald voetbal, zette Roda al na dik tien minuten op voorsprong. Een moment om nooit meer te vergeten voor de 20-jarige verdediger. „Dit is echt fantastisch, hier droom je van”, jubelde hij na afloop. Met zijn basisplaats tegen Go Ahead was Keulen al de tiende jongeling die dit seizoen zijn profdebuut maakt. Waar anderen al eerder naar voren werden geschoven, moest de linksback lang op zijn kans wachten. Omdat vaste kracht Jannes Vansteenkiste onlangs op de training een breukje in zijn enkel opliep, was hij nu aan de beurt. Keulen beloonde het vertrouwen met een prima wedstrijd en een doelpunt. Een hoge voorzet werd van anderhalve meter door hem binnengetikt. Al ging dat nog bijna mis. „Ik zag ’m tegen de paal gaan en dacht: néé toch! Maar gelukkig was de bal nat en ketste hij er via de binnenkant in.”

Periodetitel

Lang kon Keulen niet genieten van zijn doelpunt, want binnen een paar minuten lag de bal er aan de overkant via Navrátil alweer in. Toch ging Roda door een doelpunt van Engels met een voorsprong de rust in. Dat was het moment voor veel supporters om te bekijken hoe de vlag erbij hing op de andere velden. Alleen bij een misstap van FC Den Bosch én een zege op Go Ahead was er nog uitzicht op de tweede periodetitel. Zo ver kwam het niet, aangezien Den Bosch met ruime cijfers (2-6) over FC Dordrecht heenwalste. Roda verknoeide het zelf ook nog bijna in de slotfase. Mede door een paar stuntelige spelhervattingen van de onervaren doelman Novakovic kwam de ploeg vol onder druk te staan. Met kunst en vliegwerk hield het jonge elftal stand tot de blessuretijd. Op dat moment maakte Roda’s vaste redder in nood maar weer eens een einde aan alle zenuwen.
ma 14 januari 2019 om 06:23 - 14 januari 2019 om 06:23 # 85291
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 10 mei 2024 om 20:00
Euroborg



FC Groningen


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement