×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Bas quaedvlieg

Trainers hielpen me, maar ik voelde het alleen als kritiek Roda treft weer ploeg uit top
Hij komt pas kijken, maar knokte zich in sneltempo naar een basisplaats. Verdediger Roshon van Eijma is pas 20 jaar en al een van de steunpilaren van het vernieuwde, jonge Roda JC.
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Stukje bij beetje wordt hij iets bekender, de man die afgelopen zomer als jeugdspeler zijn eerste profcontract tekende. Nu Roshon van Eijma er een kleine duizend minuten in de eerste divisie op heeft zitten, wordt hij soms zelfs op straat herkend. Al gaat het nog niet altijd goed. „Ik kom laatst een keer bij het stadion aanlopen met mijn capuchon op. Roept er ineens iemand: ‘Hee, Van Velzen!’. Draai ik me om, zie je ze kijken: oeps, nee, dat is ’m niet.” Hij kan er wel om lachen. De 20-jarige centrale verdediger zit sowieso goed in zijn vel. Het gaat hem dan ook voor de wind: afgelopen zomer doorgeschoven naar het eerste elftal, nu al een plek in de basis.

Spanning

Zijn basisdebuut maakte hij, net als zijn maatje Nicky Souren, in de Adelaarshorst, op bezoek bij Go Ahead Eagles. Er waren op dat moment veel afwezigen, dus greep trainer Robert Molenaar noodgedwongen naar de jeugd. „Voorafgaand aan die wedstrijd kreeg ik het wel even warm. Ik had echt veel spanning. Vooral toen we bij het stadion aankwamen en ik al die mensen zag. Er ging van alles door mijn hoofd. Stel dat ik een penalty veroorzaak. Of een tegenstander kapt me uit en schiet ’m vol in de kruising. Gelukkig was dat gevoel wel weg toen ik aan de warming-up begon.” Roda kreeg er die dag weliswaar drie om de oren, maar Van Eijma bleef ook de volgende wedstrijden staan. De verdediger maakte zelfs zo’n solide indruk dat hij Daryl Werker, nota bene de aanvoerder van Roda, voorbijstreefde in de pikorde. „Ik was er eigenlijk niet op die manier mee bezig. Er kwam al zoveel op me af. Ik heb er ook niet echt met hem over gesproken, maar ik denk dat het goed is als er onderlinge concurrentie is.”

Willem II

Het gaat snel, vindt hij zelf ook. En dat terwijl zijn weg naar het betaald voetbal bepaald niet altijd soepeltjes verliep. Lang zag het ernaar uit dat Van Eijma, als kind van Antilliaanse ouders geboren en getogen in Tilburg, zou gaan voetballen voor Willem II. Als echte ‘Kruik’ doorliep hij de complete jeugdopleiding van de Tricolores. Maar toen hij bij de beloften was aanbeland, liep het spaak. „Ik was niet honderd procent gefocust op voetbal, te veel met mezelf bezig”, kijkt hij terug. „Ik zag andere jongens hun debuut maken en dacht: wanneer komt mijn kans nou? Ik kreeg een grote mond, ging bekvechten met de trainer. Andere mensen zagen dat ook, dat is natuurlijk geen gezicht.” Een paar jaar later zoekt hij de oorzaak bij zichzelf. „Ik heb het met veel trainers aan de stok gekregen, misschien ben ik wel lastig. Ze wilden me beter maken, maar ik voelde het alleen als kritiek. Inmiddels ben ik daar wel in veranderd, denk ik.”

Koempelmentaliteit

Via contacten van zijn zaakwaarnemer kwam hij bij het Jong Roda van Eric van der Luer terecht. „Bij de eerste training vroeg hij: ‘Ben je fit?’ Nou, na afloop begreep ik waarom. Ik was helemaal gesloopt. Altijd maar doorgaan, want je bent niet moe als je denkt dat je moe bent. Hoe noemen ze dat hier? Koempelmentaliteit, toch? Uiteindelijk werd ik daardoor wel beter. Ik kreeg bij Roda het plezier terug in het voetballen.”

Het bracht Van Eijma tot de hoofdmacht, waar hij dit seizoen een prima indruk maakt. De verdediger leeft op bij Roda. Wedstrijden als het bekerduel tegen Ajax zijn voor hem de krenten uit de pap.

„Dan sta je dus ineens tegen Huntelaar, dat is wel even wat anders dan in de jeugd. Die weet precies wat-ie doet. Geeft je een klein tikje en je bent meteen uit balans. Ik vond het geweldig. Bij elk gewonnen duel dacht ik: yes, dit is 0-1 voor mij. Ik heb die wedstrijd van ieder moment genoten.”

Roda JC hoopt vanavond (20.00 uur) in Rotterdam een vervolg te geven aan de vliegende start van het jaar 2019, dat vorige week begon met een overwinning op Go Ahead Eagles. De Kerkradenaren treffen met Sparta een andere ploeg in de top van de ranglijst.

Roda mist nog steeds de geblesseerden Tom Muyters, Richard Jensen, Gyliano van Velzen en Jannes Vansteenkiste. Mitchel Paulissen trainde gisteren niet mee wegens irritatie aan een kuitspier, maar reist wellicht gewoon mee naar Rotterdam. Ook Chance Simakala (hersteld van een blessure) en Tim Väyrynen (terug van oefentrip met Finland) sluiten weer bij de selectie aan.

Vermoedelijke opstelling: Novakovic, Dijkhuizen, Van Eijma, Werker, Keulen, Souren, El Makrini, Verburgh, Milts, Remans, Engels.
vr 18 januari 2019 om 06:36 - 18 januari 2019 om 06:36 # 85958
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 10 mei 2024 om 20:00
Euroborg



FC Groningen


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement