rodasport
mijn antwoorden staan jou niet aan, dat betekend echter niet dat ik geen antwoord geef. en het gaat zich niet om landen, ik ontken het en met mij nog een hele hoop mensen. het gaat zich er trouwens niet om of het klimaat veranderd, dat doet het al sinds het ontstaan van de aarde. het gaat zich erom of de mens daar invloed op heeft. nog een mooi stuk, speciaal voor jou:
" Het KNMI en het raadsel van de verdwenen hittegolven
Weerinstituut corrigeerde achteraf meetgegevens
9 maart 2019 - Robert Bor
EmailTwitterFacebookLineWhatsAppSMSLinkedInEvernotePocketDeel dit OpinieZ artikel
Het KNMI en het raadsel van de verdwenen hittegolven robert bor opiniezTitelfoto: Splashbook (CC0)
🔊 Beluister dit artikel
Het KNMI stelt onterecht dat hittegolven sinds de jaren ‘50 vaker voorkomen. Medewerker Geert Jan van Oldenborgh zei vorige zomer dat er meer hittegolven zijn dan een eeuw geleden. We kunnen volgens hem meer hittegolven verwachten met hogere temperaturen. Klimaatopwarming door menselijk ingrijpen is de hoofdoorzaak, aldus het weerinstituut. Onlangs is echter bekend geworden dat het KNMI achteraf meetgegevens heeft gecorrigeerd.
Robert Bor gaat – in een co-productie met OpinieZ-auteur prof. Kees de Lange – in op de kwalijke praktijken van het KNMI.
KNMI-weerman en klimaatactivist Gerrit Hiemstra laat zich evenmin onbetuigd over de hittegolf van 2018. Hij vindt dat aan alles te zien is dat klimaatverandering zijn tol eist. In een Twitter-fittie met Baudet stelt Hiemstra dat het aantal hittegolven is toegenomen en hij krijgt daarin lichte bijval van het NRC.
Voor de oppervlakkige lezer klinkt het allemaal heel logisch dat het aantal hittegolven in Nederland zou zijn toegenomen. Opwarming van het klimaat door de mens zou immers al met 99,9999% zekerheid bewezen zijn. Kritiek daarop is zelfs reden om bij NU.nl gecensureerd te worden.
Rapport Groene Rekenkamer
Feit is dat het aantal hittegolven níet is toegenomen.
Dat weten we onder meer dankzij het uitzoekwerk van de Groene Rekenkamer. Een team van vier onafhankelijke onderzoekers (Rob de Vos, Frans Dijkstra, Jan Ruis en Marcel Crok) presenteerde op 7 maart jl. het rapport Het Raadsel van de Verdwenen Hittegolven. Uit het persbericht: “De onderzoekers noemen de extreme temperatuurcorrecties van 1,9°C die het KNMI toepaste op warme tot zeer warme dagen (28 graden Celsius of hoger) onverdedigbaar.”
Saillant is dat op de dag van de publicatie van het rapport, de website van wetenschapsjournalist Marcel Crok ’toevallig’ opeens een DDoS-aanval kreeg te verduren. De website heeft er enige tijd uitgelegen en Crok heeft maatregelen moeten nemen om de website weer beschikbaar te krijgen. ".