Eigenlijk zou de Vries de advocaat van B. moeten steunen en hem gelijk moeten geven. Maar de Vries is in deze zaak betrokken als woordvoerder van de familie. Kennelijk vindt hij dat hij vooral een op emoties gebaseerd verhaal in de media moeten vertellen.
Hoe kom ik tot deze op het eerste oog rare conclusie? Ik heb gezocht naar relevante rechtspraak over tegenstrijdige verklaringen van de verdachte. Ik heb een interessante uitspraak gevonden van de Rechtbank Breda uit 2008 (zie:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBBRE:2008:BD2941&showbutton=true&keyword=Doodsoorzaak+onbekend
Ik wil hier alleen wijzen op rechtsoverweging 4.3 van het vonnis van de Rechtbank Breda. De overweging luidt als volgt:
“4.3 De overwegingen omtrent de keuze van de bewijsmiddelen.
Door verdachte zijn achtereenvolgens bij de politie, zowel in België als in Nederland, bij de onderzoeksrechter in België en de rechter-commissaris belast met de behandeling van strafzaken in Nederland en tenslotte ter terechtzitting een groot aantal verklaringen afgelegd. Deze verklaringen hebben één ding gemeen, namelijk dat zij telkens in meer of mindere mate wisselden van strekking en inhoud en veelal onderling tegenstrijdig waren.
Nu van geen enkele verklaring van verdachte is komen vast te staan of deze -geheel of gedeeltelijk- op waarheid berust acht de rechtbank deze verklaringen niet bruikbaar als wettig bewijsmiddel. Ook niet die verklaringen waarin verdachte heeft bekend het ten laste gelegde feit te hebben gepleegd.”
Overigens kwam de rechtbank Breda in die zaak wel tot een veroordeling van de verdachte, maar dus niet op grond van de bekentenis van verdachte.
Als je dus ziet wat de rechter doet met tegenstrijdige verklaringen van de verdachte, dan is de familie van Nicky er bij gebaat dat B. juist geen tegenstrijdige verklaringen gaat afleggen. Dat is ook de insteek van Roethof. Hij gaf bij Pauw aan dat B. geen tegenstrijdige verklaringen wil afleggen en daarom zijn tijd neemt. Eigenlijk zou iedereen daarbij gebaat zijn.
Probleem is dat bij de familie van Nicky de emoties de boventoon voeren. Ik hoop maar dat de Vries toch iets minder druk gaat uitoefenen. Te veel emotioneel gestuurde druk zou wel eens verkeerd kunnen uitpakken, hoewel ik aanneem dat B. in Vught niets merkt over wat er in de media allemaal wordt gezegd en geschreven.